Yangon/Mandalay

3 december 2019 - Mandalay, Myanmar

Dala Island, Circular train, shwedagon pagoda.

Mandalay Palace, Mandalay Hill, Ruins Pagoda's, Chinese Foodmarket

Vrijdagochtend vroeg op pad, richting het station om de trein te nemen die rondom Yangon rijdt in een laag tempo met veel locals. In een parkje onderweg daar naartoe ontmoette ik Myo, een vriendelijke goedverzorgde local, we raakten wat aan de praat en hij wilde mij het eiland laten zien. Ik was niet voorbereid en wist er weinig van, maar hij was aardig en die trein kon ik wel een dagje laten wachten. Niet in de gaten gehad dat dit een welbekende scam is in Yangon.

Onderweg naar Dala Island. Leek me leuk. En Myo leek oprecht, ik heb ook echt een toffe dag gehad vol pagoda's, lekkere lunch, pottenbakkerij en weverij, een afgelegen armoedig dorpje enz. Typische toeristendingen. We moesten op het eiland een tuktuk nemen om dit allemaal te kunnen zien, had niet mijn voorkeur maar ik dacht wat kan er mis gaan. Eigenlijk dus vanalles. De dag was verder echt wel leuk, ik alleen met mijn naïeve hoofd niet gevraagd naar de kosten van deze tuktuk. We waren goed en wel 4 uur verder en ik moest nog 1 uur terug richting de ferry. Toen vroeg ik ernaar en viel stijl achterover. 150.000 kyat oftewel bijna 95euro. Dat gaf achteraf wel een stomme negatieve lading, laten we zeggen dat het een goede les is. Heb er nog 20.000 af weten te lullen maar goed. Als het bij een lieve tuktuk driver was dan had ik dat hele rondje voor 50.000 kunnen doen.

De volgende ochtend raakte ik aan de praat met Romeo, mijn birmaanse kamergenoot, zijn aziatische naam was blijkbaar te ingewikkeld. Een lokaal iemand die voor werk in Yangon verbleef. Kei aardig en samen de circular train genomen naar Insein. Eigenlijk is het een foodmarket op wielen. Was een super bijzondere ervaring en met de verhalen van Romeo kreeg het een iets persoonlijker tintje. Vervolgens met een lokale bus richting de Shwedagon Pagoda. Volgens internet de mooiste Pagoda van Zuidoostazie. Dat kan denk ik wel bevestigd worden. Wel redelijk toeristisch daardoor. Door de omvang van de Pagoda had ik er niet heel veel last van. Met achtergrondinfo van mijn nieuwe maatje was het een bijzondere ervaring en heb ik weer wat meer inzichten in het boedisme gekregen.

Onderweg naar Ngwe Saung, hoopte ik. De receptie van het hostel kreeg het reisbureau niet aan de lijn en gaf aan dat ik wel naar het busstation kon gaan zonder busticket en daar een kaartje kon kopen. Een uur met de publieke bus naar het station. Daar aangekomen bleek er geen bus te zijn naar Ngwe Saung. Een kustdorpje waar ik graag even had willen niksen. Ngapali is een ander kustdorpje, ook geen bus. In dat geval had ik twee opties, terug naar hostel of een andere bestemming kiezen. Op naar Mandalay it is. Haha 😂

Groot toeristisch hostel, veel backpackers. Eindelijk wat om tegen aan te kletsen. Na het eten vrienden gemaakt met Hashim the tuktuk driver. 's Avonds in het hostel groep mensen ontmoet allemaal zonder plan. "ik heb ook geen plan maar wel een tuktuk om 9uur morgenvroeg" Hashim kreeg een mooie verrassing. Niks één meisje wegbrengen. Hashim mocht vijf man meenemen door heel Mandalay. In 1 tuktuk. Het was warm, plakkerig, gestapeld en meer dan reuze gezellig. Met iemand uit Australië, Scotland, Canada èn de USA de ideale mix om mijn eigen engels naar een hoger niveau te tillen.
Groot deel van de hoogtepunten van Mandalay gezien en gedaan, met als kers op de taart een prachtige zonsondergang meegemaakt. Hapje en drankje later kei moe mijn bed ingedoken.

Inmiddels alweer dinsdag 3 December nu. Goede week onderweg en het verveelt verlopig nog niet. Vandaag weinig gedaan, niks om mede te delen in elk geval. Hihi. Morgen op weg naar Bagan voor een paar van de mooiste tempels in Myanmar en daarna een drie daagse hike richting Inle Lake. Reuze zin in!!!

XXXXXXXXXXXX

1. Marion joosten:
    3 december 2019
    Leuk Lonnneke. En je maakt genoeg mee. Je leert er ook van.
    Fijn dat het zo goed bevalt.heel veel plezier nog en liefs Marion
  2. Mieke:
    3 december 2019
    Never a dull moment dus!! Geniet ervan mop!!💖💋💖
  3. Math.:
    3 december 2019
    Min of meer zelfde ervaring met taxi driver in Yangon gehad. Les: van te voren de prijsafspreken. Fantastisch land. Geniet!
  4. Evelien:
    3 december 2019
    Elke ervaring is er een, elke les ook. In de basis zijn alle mensen goed, maar soms..... al met al prachtig! Genieten, 🙏🏻😘
  5. Ruud:
    3 december 2019
    Leuk voor je dat je fit allemaal mag meemaken. Maar onthoud dat niet alle mensen zijn zoals jij, dus ben behoedzaam op oplichting ed. Nog n fijne reis
  6. Albert H 17:
    3 december 2019
    Lonneke weer een mooi avontuur geniet er van maar eerst handelen en dan ja of nee
    liefs Albert
  7. Arnold:
    Iehh.. Ff 'n "tuk" - moment maar wederom 'n mooi avontuur😅
  8. Anita:
    Ondanks de “tuk” toch een mooie ervaring , genieten Lonneke 👍😘😘😘
  9. Sonny Lenssen:
    3 december 2019
    De foto's liegen er wederom niet om. Waar jij bent zie ik op tv. Dat je dit alles in full HD en 3d mag zien, is iets waar ik stiekem wel ene beetje jaloers op ben! Blijf goed op jezelf letten en geniet ook voor de mensen in Nederland :)
  10. Maud:
    Wat prachtig! Heerlijk dat ik mee mag genieten! 😘
  11. Josette Van der Heijden:
    3 december 2019
    Ha je leest de reactie van Math, enfin hoort erbij. Have fun en pas goed op jezelf