Vientiane en Vang Vien

1 januari 2018 - Vang Vieng, Laos

Even iets nieuws. Twee steden in een blog. Ik lig achter en heb het veel te druk met vanalles en met niks. Vanuit Thakek met de sleeping bus naar Vientiane waardoor ik sliep en niet kon typen.
Iedereen die ik sprak zei dat Vientiane niks te bieden had en niet de moeite waard was. Dat ging ik zelf wel even ondervinden. Rond half negen zat ik ingecheckt en wel aan het ontbijt. Simpel maar rustig hostel gevonden vlak aan de boulevard. De stad was klein. Het centrum zat vol met eettentjes en hostels. Weinig te shoppen, maar mijn tas was toch al veel te vol. Het was geen grote stinkende stad, daar was ik wel blij mee. 4 musea die ik kon bezoeken. De eerste dag gelijk een museum gedaan. Cope. Een nonprofit-organisatie die protheses maakt voor slachtoffers van onontplofte bommen die tot op de dag van vandaag nog dagelijks slachtoffers maken. Zeker de moeite waard om te zien. Daarna een middagdutje gedaan. Die slaapbussen zijn toch niet super rustgevend. Savonds een prachtige zonsondergang gezien, lekker gegeten en na wat rondjes door de stad gemaakt te hebben naar bed. Volgende dag vroeg op. Als eerste het monument bezocht van de oude president. Wat moeten ze van hem gehouden hebben, een heel monument in goud geschilderd. Zag er prachtig uit. Daarna zou ik naar People's Protection Museum en Army History Museum gaan en vervolgens naar het MAG UXO project. Lang verhaal kort. Alles was dicht!! 15 km gefietst voor niks. Wat een topdag. 's Avonds leek het al bijna oud op nieuw te zijn. 2 grote feesten in de stad. Inclusief een vuurshow. Dat was erg tof. Toch vroeg naar bed. De volgende dag zou ik naar Vang Vien gaan om oud op nieuw te vieren met wat mensen die ik eerder in mijn reis al ontmoet had.

De busreis naar Vang Vien was een uurtje of 3 met de mini Van. Om 9 uur vertrokken. Dat was verder prima. Het hostel was ver van het centrum waardoor ik na het feesten tenminste lekker kon slapen. Ze gaven gratis fietsen bij je verblijf. Gauw de stad in voor een lunch. De beste vega pompoenburger ooit gegeten. Paar meiden van Thakek ontmoet en met hun oud op nieuw gevierd in de buitenlucht met kampvuur en muziek. Supertoffe avond gehad. En nu al 6 uur meer 2018 erop zitten dan jullie allemaal. Het jaar is nu al top. Volgende ochtend was de stad stil. Te veel toeristen met een kater. Heerlijk door de std gehobbeld. Ingecheckt in een iets drukker hostel om wat meer mensen te ontmoeten. 's Middags geluncht en in een grote band al dobberend de rivier af. De eerste 30 minuten waren super. Daarna was het steenkoud omdat er een dikke wolk voor de zon ging zitten. Laatste 1.5uur was afzien. Vreselijk. Gauw een hete douche en goed diner. Er zat in Nederlands meisje in mijn kamer. Samen met haar in een buggy gereden de volgende dag. Dat was een toffe ervaring met een hoop stof. Kleine dorpjes bezocht en langs een van de meest toeristische lagoons ooit. Het was niet eens de moeite waard om foto's te maken. Daarna lekker wat gegeten in de stad die pas rond de middag weer tot leven was gekomen. Leuk zo'n toeristisch party stadje. De volgende ochtend vroeg vertrokken naar Luang Prabang.