Chiang Rai

9 januari 2018 - Chiang Rai, Thailand

De grens overgang van Laos naar Thailand was net zo eenvoudig als al die anderen. Ik heb een visum gekregen tot en met 5 feb en ik vlieg 6 feb terug. Dat is een beetje onhandig maar zorgen voor later. Hopelijk gaat me dat geen heel nieuw visa kosten. 2 uur met een lokale bus voor 65 bath naar Chiang rai. Dat was eigenlijk de goedkoopste, meest snelle en comfortabele bus tot nu toe in Azië. Redelijk uitgerust aangekomen. Hostel geboekt en mijn natte kayak kleren na 14 uur eindelijk kunnen wassen en drogen. Het Hilltribemuseum bezocht. Interessant om de verschillen tussen diverse stammen te zien en de bijbehorende kostuums waren prachtig. De Karen Long Neck stam had ik graag willen bezoeken maar die bestaan in Thailand helemaal niet. Een ondernemer heeft een soort van disneylanddorpje gebouwd waar deze vrouwen en mannen "leven." Daar ging ik niet aan bijdragen. In het park vlakbij was het Chiang Rai flower festival. Dat was prachtig. Al die bloemen. De kleuren en de geuren waren zo positief. Voelde als een fijne plek. Erg veel aziatische toeristen maar toch enorm genoten. In de namiddag en avond wat rond gehangen op de nachtbazaar. Vroeg naar bed na een lange dag en korte nacht.
's Morgens vroeg op alle bezienswaardigheden te zien die ik wilde zien. Thawan Duchanee is een thaise artist. Hij heeft zelfs in Amsterdam gestudeerd. Hij heeft de beroemde 'white temple' en The black house ontworpen. 2 stukken grond met diverse gebouwen. De een met witte tempeltjes en een hoop glinstertjes. De andere met zwarte houten gebouwen en dodendierendingen. Het contrast was heel tof. Hij is wel een beetje luguber. Ik vind het superleuk. De binnenkant van de witte tempel is bedekt met een goudkleurige muurschildering. Ziet er bijna wolkenachtig uit en als je goed kijkt is het helemaal gevuld met cartoons. Hilarisch. Iron man, the hulk, harry potter, pikachu, een minion. En ga zo maar door. Het zwarte museum was veel zwaarder met houten constructies en tronen gemaakt van de hoorns van buffalo's en de vloer bedekt met krokodillenleer. Ik geloof dat deze man wel wist wat die deed.. daarna naar de hotsprings. Dat was alles behalve toeristisch. Ik was daar bijna alleen. Even gezwommen in het hete water, want het was toch al zo warm buiten. Het thaise klimaat is een enorm verschil met de rest van de landen waar ik ben geweest. Hot hot hot. Ik vind het heerlijk. De rest van de avond heb ik even lekker niks gedaan. Filmpje gedownload op mijn gsm en lekker vroeg naar bed. Volgende ochten de bus om 7.30 naar Chiang Mai