Luang Prabang

4 januari 2018 - Luang Prabang, Laos

Rond de middag aangekomen in Luang Prabang. De tijd vliegt. Dit was alweer de laatste bestemming in Laos. Samen met de meiden van Vang Vien zouden we gaan trekken rond Luang Namtha. Het weer was daar zo slecht dat we uiteindelijk voor een tocht ergens anders zijn gegaan. We weten niet meer waar. 40 km ten noorden van Luang Prabang. Medium zwaar is in Laos dus gewoon ZWAAR. De eerste dag een wandeling gemaakt van 13km berg op en af. Het weer was goed maar zo vochtig. Het tempo lag vrij hoog. Het was even afzien. Maar de afgelegen hmong en kmong dorpjes maakten dat meer dan goed. Wat een bijzonder leven hebben deze mensen. Meer dieren dan mensen. De mannen hele dagen op de velden. Vrouwen en kinderen blijven rondom het dorp. We hadden een leuke groep van jonge mensen en de gidsen waren ook vrij jong. 's Middags aangekomen in het dorp waar we zouden slapen. Daar konden we wat rondlopen. Kinderen kwamen meteen aanrennen. Ze waren toeristen wel gewend merkten we. Als je je telefoon liet zien gingen ze meteen selfies maken en filmpjes. Met wat kinderen gelummeld en ze vonden het meer dan prachtig om je haren in te vlechten. Rond 18h hebben we gegeten. Lekker een echt laos diner. Om 21h lagen we alweer in bed. Volgende dag gingen we na het ontbijt terug naar het dal en dan kayakkend terug richting luangprabang.
Tijdens de tocht wat regen gehad maar gelukkig niet veel. Met regen in de kayak gestapt. Nat werden we toch wel. Eerste stop was voor de lunch. Ergens op een verlaten strandje gebakken rijst gegeten met een schitterend uitzicht. Daarna naar een grot gekayakt die gevuld was met buddha beeldjes. Voor locals een heilig plekje. Voor ons een beetje saai. Gauw verder. 30 min voor het einde ging uiteraard onze kayak om. Jippie. Zeikenat maar gelukkig niet koud. Gestopt in een klein vreselijk toeristisch dorpje. The Whiskeyvillage. Ze zouden hier overal whiskey brouwen. Behalve heel veel vrouwen die sjalen proberen te verkopen zag ik weinig. 40 min terug in een open tuktuk met mijn natte kleren was geen pretje. Gauw warme droge kleren aangedaan voordat de sleepingbus richting Thailand ging vertrekken. Laos was zoveel mooier dan ik had verwacht. De mensen top en de natuur prachtig.
Khopchai

1. Josette van der Heijden:
    10 januari 2018
    Weer een mooi verhaal. Op naar de volgende etappe. Geniet nog, ik geniet met je mee
  2. Gerrie-Eva:
    10 januari 2018
    Wat zul jij een conditie hebben inmiddels! En wat een geweldige reis maak je. Zeer benieuwd naar je verdere avonturen. Groeten en een zoen.
  3. Marion joosten:
    10 januari 2018
    Fantastisch om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Puur genieten is het dus met af en toe een beetje nat 😜😜.
    Succes verder en ik kijk uit naar je volgende verhaal.
  4. Evelien:
    11 januari 2018
    Hee Lonneke, door je verhalen stijgt de streek weer op mijn bucketlist! Zo leuk om je te volgen.
    Blijf gezoend,😘
  5. Rob:
    19 januari 2018
    Ben wel benieuwd naar al die dieren(mrer dieren dan mensen), welke zoal?
  6. Lonneke:
    20 januari 2018
    Kippen, ganzen, honden, koeien, varkens, katten, eenden. Iedereen had zijn eigen kleine Gaiazoo hier.
    Bedankt iedereen voor de reacties.