Kratie

20 december 2017 - Kratie, Cambodja

Overal waar ik kom stikt het van de backpackers. Behalve in de bus. Ik neem altijd de goedkoopste optie en in Cambodja houdt dat blijkbaar in dat je met lokaal volk reist. Amper een engels sprekende chauffeur en een overstap langs de snelweg. Mij werd verteld bij de boeking dat ik er na 7 uur zou zijn. Na 9 uur was ik er geloof ik nog niet maar de buschauffeur snapte er niks van en ik moest de bus uit. Er stond weer een bus achter de mijne. Vol met westerse toeristen.  Mijn tas ingeladen en er maar vanuit gegaan dat we goed gingen. Even gecheckt bij een van de medereizigers en ja hoor ik zat in de goede bus. Na 11 uur eindelijk aangekomen in Kratie. Rustig op zoek naar een hostel. Het Balcony Guesthouse ging blijkbaar iedereen heen. Ik probeer eigenlijk nooit iets te boeken op voorhand aangezien dit al 2 keer zo is tegengevallen. Dit zag er goed uit en er was plek. Prachtig uitzicht over de rivier tijdens mijn diner. De volgende ochtend vroeg met de scooter eropuit om dolfijnen te spotten en het MekongTurtleConservationCenter te bezoeken. Wat pagoda's onderweg en een paar mooie uitzichten over de Mekong. The Mekong Discovery Trail wel te verstaan. Klonk spannend. Was het niet. De dolfijnen zitten op een stuk van de rivier en er leven er daar minder dan 30. Maar ik heb ze wel gezien. Uit het vieze bruine stromende water kwam regelmatig een prachtige dolfijnenrug te voorschijn. De Irrawaddy dolfijn. Op de een of andere manier stralen deze beesten zoveel positiviteit uit. Iedereen wordt er vrolijk van. Moeilijk op foto vast te leggen, maar ik heb ze gezien. Vervolgens over de superhobbelige weg door naar de 100pijlers pagoda. Die was prachtig en helemaal niet zo toeristisch als ik dacht. En langs de pagoda was het turtle center. Erg klein met weinig schildpadden. Dat zal een goed teken zijn. Laat die beestjes lekker in het wild leven denk ik maar. Bij het centrum een duits koppel ontmoet. Samen met hen de weg terug afgelegd aan de andere kant van de rivier. Een zandpad van 20 km zonder enige toeristen of restaurantjes. Oranje van het stof terug aangekomen bij mijn hostel. Moe en voldaan na 70 km gehobbeld te hebben snel een douche en een fruitsmoothie. Genoten van de prachtige zonsondergang en daarna met het duitse koppel een hapje gegeten in een heerlijk restaurantje. Kratie was alweer bijna ten einde. Om 21h lag ik alweer in bed en de volgende dag zou ik om 7 uur vertrekken naar Laos. Mijn laatste Cambodja avontuur alweer.

1. Arnold:
    😀😀
  2. Mieke:
    24 december 2017
    Heerlijk om te lezen!! Heb je ook al bij gehouden hoeveel kilometers je al hebt afgelegd?! Zijn je schoenen al versleten?
    Dikke digitale knuffel xxx
  3. Hilde:
    Fijn Lon om weer van je te horen. Ben zo trots op jou! Op naar Laos nu? Xxx
  4. Ralf Langhorst:
    24 december 2017
    fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar......en nog heel veel plezier Riet en Ralf
  5. Evelien:
    24 december 2017
    Hee Lonneke, wat een avontuur weer👍

Hele mooie dagen 🎄🎅💥
    Liefs Evelien
  6. Joanneke:
    24 december 2017
    Heel leuk, Lonneke al je verhalen te lezen!😀
    We wensen je een onvergetelijke Kerst ! Ziet er beslist anders uit dan hier!😜🎄🍲🍸🍷Geniet van je reis!
    Wim en Joanneke
  7. Fons Timmermans:
    Lonneke Wat een ervaringen ! Goede reis verder ! Fijne
    Feestdagen Zo verweg. Hopelijk ook met Kerst gavoel.
  8. Dirk van der Wissel:
    30 december 2017
    Lonneke wat een mooie reis en wat schrijf je leuke verhalen. Geniet ervan, unne jauwe roetsj en alle goeds voor 2018.
    Dirk