Don Det, 4000 Islands

23 december 2017 - Don Det, Laos

De eerste locatie van Laos, dat betekent dat we de grens weer over moesten. Met de bus tot aan de grens zonder veel problemen. Daarna al wandelend de grens over. Bij de eerste grenscontrole in Cambodja, 5 minuten en een exit stamp later was ik in niemandsland. Op naar Laos, weer bij de grenscontrole. Hier iets meer problemen, 10 vingerafdrukken en te veel geld doordat ze je proberen te laten betalen voor alles. Uiteindelijk met mijn Laos visa de bus weer in. Ziels alleen. Een privé minivan bracht me naar de ferry in Don Det. Daar kon ik na 10 minuutjes al gelijk de ferry op. Ook hier weer met enkel locals en geen toeristen. Eenmaal op de verkeerde kust van het eiland gedropt 2Km gelopen in de hete zon. Jippie. Een korte stop en een staarwedstrijd met een koe later snel door naar The Last Resort. Ik zou 2 nachten doorbrengen in een Teepee tent gemaakt van Bamboo. Dat was superleuk. Snel mijn zware tas gedropt en op zoek naar een mega late lunch. Gebakken rijst. What else?! Maar met een mooi uitzicht word alles beter. En daar leerde ik Patrick kennen. Een australier backpackend door Azië. What else? De volgende ochtend zouden we samen met nog 30 andere gaan kayakken en de watervallen bezoeken, en opnieuw de Irrawaddy dolfijnen spotten. Met genoeg zonnebrandcreme en water, na een stevig all you can eat ontbijt, stapten we de kayak in. De natuur was prachtig. De naam 4000 island was niet overdreven. Het leek alsof we omringd waren door allemaal kleine eilandjes. Op naar de eerste waterval. Eerst een paar stroomversnellinkjes in de kayak om vervolgens te voet verder te gaan naar de waterval. Prachtige natuur met glinsterend zand en een ruwe waterval. Zwemmen was geen optie. Terug gewandeld om vervolgens weer met de kayak verder te gaan richting Cambodja. Wat een lang stuk. Tegen de stroming in. Veel te warm en zwaar. Maar zo mooi. Daar aan de rand dolfijnen gespot en geluncht. Vervolgens terug naar Laos voor de grootste waterval in volume van zuidoostazië. Wat een prachtig verschijnsel. Vandaar naar de ferry-vertrekplaats. De kayaks zaten in een grote vrachtwagen en werden daar weer uitgeladen. We wilden de zonsondergang zo graag zien vanaf de kayak en besloten met 3 kayaks zonder gids als een gek naar de beste plek te kayakken. Tegen de stroom in. Wat een slecht idee. Maar we waren op tijd en wat was dat schitterend. Alleen op de rivier in een bootje. Geen wolken. De zons was zo fel. Beste ervaring so far in Laos. Volgende ochtend een ontbijtje met Patrick en een hoop spierpijn. Daarna met de bus op weg naar Thakek.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Josette van der Heijden:
    27 december 2017
    Mooi zeg, ik geniet weer mee.
  2. Joyce:
    Wauw!!!! Enjoying your stories sooo much ❤❤❤❤
  3. Marco:
    Rustdagje inlassen?
  4. Hilde:
    27 december 2017
    Geweldig Lon, wat een belevenissen! Kom net met de kleine spookjes uit de film Paddington, samen met Maud en Emma en gaan nu pizza eten. Dikke knuffel weer voor jou xx
  5. Ralf Langhorst:
    27 december 2017
    ..blijf maar nog een tijdje in azie, hier de slechtste December ooit gemeten, vreeslijk weer......
  6. Fons Timmermans:
    27 december 2017
    Heerlijk dat kajakken. Mooie watervaj en zonsondergang.
    Ga verder met genieten !!
  7. Evelien:
    28 december 2017
    Leuk om zo de Kerst door te brengen😂😂
    Dit is letterijk enjoy life!

😉
  8. Reyk:
    30 december 2017
    Lonneke, geweldig al die indrukken en ervaringen, geniet nog maar even door, en vanuit hier een goeie roetsj.